Lennart Orvarsson

Fokus för framgång. För dig och för Sverige.

Fokus för framgång. För dig och för Sverige.

Jag fick ett nyhetsbrev idag, ännu ett. Jag läser massor av nyhetsbrev.

Just detta kom från Marc Schaefer, affärskonsult och specialist på digital marknadsföring. Det fick mig att tänka. De gör ofta det, nyhetsbreven jag läser.

ATT HINNA MED

Som soloföretagare eller småföretagare är det ständigt tusen och en saker att ta tag i. Hjärnan går på högvarv, listan med att-göra-grejor blir aldrig kortare. Det är svårt att hinna, men det går med ett nödrop.

Då och då träffar jag någon som verkar hinna massor, som verkar få mängder av uppgifter gjorda och som ofta kallas superentreprenör. Jag brukar fundera över om det är möjligt att göra så många saker och ändå göra det ordentligt. Det kanske det är?

OUTSOURCA

Marc Schafers svar på hur han hinner med är Fokus. Enkelt uttryck fokuserar han på det han lever på, vilket är kunderna, undervisningen och bloggen. Tre områden som hänger samman och korsbefruktar varandra. Hans kärnverksamhet. Resten – bokföring och fakturering, webbadministration, reseplanering och bokning och så vidare lägger han ut på andra. Det är så han hinner med så mycket, och följaktligen tjänar pengar nog för att outsourca

ÖKAD OMSÄTTNING

Jag skulle gärna se att vi solo- och småföretagare i Sverige tog till oss detta tänkesätt. Vi skulle öka vår omsättning med 100 procent, och bidra till att få snurr på Sveriges ekonomi på samma gång.

Istället sitter vi på vår kammare och fipplar med sånt vi knappt behärskar, lär oss grunderna i bokföring, jagar billiga biljetter på nätet, skapar halvdana webbplatser och tar egna, dåliga bilder till vårt marknadsmaterial. Vi målar kontoret själva, åker till möbelaffären och köper billiga möbler efter att själva ha planerat vår arbetsplats. Vi jagar billiga telefonabonnemang och lägger ner alldeles för mycket tid på sociala medier. Vi slösar alldeles för mycket kraft på sådant som inte har något alls att göra med det vi erbjuder våra kunder. Vi är ett folk av Gör-Det-Självare, och bra karl (eller kvinna) reder sig själv, eller hur?

TJÄNA PENGAR

Jag vet inte hur många gånger jag har fått svaret ”Det gör vi själva” när jag berättar vad jag erbjuder genom mitt företag. Det är mycket oftare än ”Vi anlitar redan någon för detta”. Konstigt nog är det ofta samma människor som beklagar sig över att deras företag har för lite att göra.

Istället för att ta emot hjälp och koncentrera oss på att göra det vi är bra på sitter vi och hackar med saker vi knappt behärskar för att vi ”sparar pengar”. Skulle inte tro att vi gör det.

Vore det inte bättre att vi fokuserar på att göra det vi kan? Och börjar tjäna pengar, istället för att spara?

Jag vet i alla fall vad jag ska göra. Så snart jag har råd ;).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *